Verslag inleefreis Senegal 2018

Na een lange reis met de trein en het vliegtuig kwamen we aan in Dakar. Daar wachtten we twee uur op het vervoer dat ons naar de slaapplaats bracht.

De volgende dag vertrokken we uitgerust naar La lac rose. Daar zaten we eerst wat bij het zwembad en zwommen we wat. Daarna aten we en reden we verder voorbij La lac rose. Ook kregen we wat informatie over het meer. ‘s Avonds volgden we het WK voetbal.

Dinsdag moesten we vroeg opstaan voor het maken van een lange busreis naar Tambacounda. ‘s Middags stopten we even om iets te eten en nadien belandden we in een storm... Nog een ervaring rijker! ;)

In Tambacounda aangekomen, werden we warm onthaald door onze correspondenten en de buurtbewoners. Daarna zijn we met de bus naar het schooltje, waar we overnachtten, gereden. Daar aangekomen, leerden we onze Senegalese corrys beter kennen en nadien zijn we gaan slapen om te bekomen van de lange busreis.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 12 mensen, lachende mensen, staande mensen en tekst

De volgende dag gingen we met z’n allen naar de markt en speelden we een rechtszaak na over het trouwen van een minderjarig meisje met een meerderjarige man. ‘s Avonds was er een ceremonie, waarbij onze correspondent ons werd toegewezen en we elkaar nog beter konden leren kennen. Eindelijk was de dag aangebroken dat we naar onze gastgezinnen gingen, spannend! Dan kregen we nog informatie over La voie, de organisatie in Senegal. Toen bezochtten we onze gastgezinnen en aten en sliepen er ‘s avonds.

De dag nadien was een informatieve dag. Met de pick-up en het busje zijn we Sinvad, een samenwerking met Sint-Niklaas om vuil op te halen, gaan bezoeken. We hebben die dag ook allemaal samen geholpen met het bouwen van een muurtje rond een schooltje. ’s Middags aten we in groep en ‘s avond aten we terug bij ons gastgezin. Daar maakten we ons klaar voor een soirée culturelle met traditionele kleren. We dansten veel en er heerste een hele leuke sfeer.

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, lachende mensen, staande mensen en buiten

7 juli was een dag die we doorbrachtten in het gastgezin waarbij iedereen verschillende activiteiten deed met het gastgezin. De meesten brachten een bezoek aan de markt. We kregen ook bezoek van de begeleiding. Ook zijn we met een grote groep gaan zwemmen.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en buiten

Zondagnamiddag speelden we een  voetbalmatch Senegal - België en uiteraard wonnen de Belgen! Eenmaal terug in het gastgezin aten we en maakten we ons wederom klaar voor een tweede soirée culturelle.

De dag erna zijn we in drie groepen naar dorpjes gegaan met de pick-up. Daar hebben we struiken aangeplant en moesten we het werk stilleggen door een storm. Na de storm werkten we verder. Daarna reden we met de pick-up door de plassen terug naar het schooltje. Na vier nachten in de gastgezinnen sliepen we terug samen met de groep.

De laatste dag in Tambacounda evalueerden we ons verblijf en bezochten we voor de laatste keer ons gastgezin. ‘s Avonds was er weer een soirée culturelle waar we onze op maat gemaakte traditionele kleding droegen.

Na een uitgebreid afscheid vertrokken we naar de volgende plek, Toubacouta. We hielden een kleine pauze in Kaolack. Daar aangekomen installeerden we ons en maakten we kennis met de Senegalese jongeren.

Na al dat reizen, was er (gelukkig) een rustdag. We kregen onze nieuwe correspondenten toegewezen en verder genoten we van een rustige dag. We maakten kennis met enkele van onze correspondenten tijdens een korte wandeling.

Op de derde dag in Toubacouta ontmoette we onze gastgezinnen. ‘s Avonds aten en slapen we voor het eerst in onze gastgezinnen.

De volgende dag schilderden we muren en nadien brachten we wat tijd door met de groep om vervolgens weer naar ons gastgezin te vertrekken. Na nog een nacht in het gastgezin kwamen we weer samen om vuilnis te rapen. Voor ons een kleine moeite maar toch had het een grote betekenis. Daarna keerden we terug naar ons gastgezin. Sommigen gingen naar een marktje, anderen kookten samen, sliepen, wasten kleren... In de namiddag zijn we met een aantal gaan zwemmen in een rivier.

Al vroeg in de ochtend moesten we vertrekken omdat we een project gingen bezoeken. Daar aangekomen kregen we een beetje uitleg over het project. Daarna hielpen we actief mee door de palmboompjes water te geven. Het was heel fijn om te zien dat de mensen die deelnemen aan het project er heel enthousiast over zijn. We merkten ook dat ze er echt voor willen gaan en het helemaal zien zitten!

Ook vandaag gingen we een project bezoeken. We waren in twee groepen verdeeld omdat niet iedereen in de bus paste. Ter plaatse vertelde iemand wat het project nu juist inhield. Daarna gingen we met z’n allen naar een veld waar we nog meer informatie kregen. Ook was er een pomp die we eens mochten uitproberen. We zijn daarna ook even bij een ‘feest’ gestopt waar we mee genoten van de sfeer die er heerste. In de late namiddag gingen met enkele bootjes varen, heel rustgevend. We stopten  even bij een schelpeneiland, waar we genoten van het uitzicht.

De laatste dag in Toubacouta werd er geëvalueerd en nadien zaten we nog eens samen met iedereen. Verder rustten we, pakten we in en namen we afscheid van ons gastgezin. ’s Avonds werd er nog een feestje gehouden😊

Toen brak het moment aan dat we afscheid moesten nemen van Toubacouta. Nadien vertrokken we richting Dakar, alleen dacht de bus daar anders over en besloot deze om niet te starten… duwen dan maar! Uiteindelijk startte de bus en konden we vertrekken. Ook deze keer maakten we een tussenstop om te eten: pizza! Na nog enkele uren rijden, kwamen we aan op een schooltje in Dakar.

Vanaf daar gingen we een beetje de toeristische kant op en bezochten we Ile de Goree. Uiteraard namen we eerst weer de  bus waarna we verder met een boot vaarden. Daarna bezochtten we een slavenhuis en ook enkele marktjes. Op het einde rustten we uit op het strand en ook zwommen we wat.

Voor degene die nog veel CFA’s over hadden was het marktje, dat we deze dag bezochtten, ideaal. Na twee uur rondslenteren of enthousiast shoppen, gingen we weer terug naar onze slaapplaats. ‘s Avonds maakten we ons klaar voor het feest bij de Belgische ambassade. Ook daar gingen we weer met de bus heen! Op het feest waren er hapjes en drankjes en een hele toffe sfeer! Zo konden we de reis afsluiten met een leuke laatste avond in Senegal.

De laatste dag… Inpakken, opruimen, eten en weer in de bus. In de namiddag kwamen we aan op het vliegveld en hadden we na het inchecken nog heel wat tijd. Die tijd was vrij in te vullen ;) En dan het vliegtuig richting België op!

Het was een zalige reis en een leuke ervaring! 😊